Metoda Integracji Sensorycznej (SI z ang.Sensory Integration) powstała w Stanach Zjednoczonych a jej autorką jest psycholog, terapeutka, pedagog specjalny Jean Ayres. Metoda ta jest powszechnie znana i stosowana w krajach Europy Zachodniej, USA, Kanadzie, Brazylii, Australii i Nowej Zelandii. Coraz bardziej znana i doceniana w Polsce stanowi istotne wsparcie procesu terapeutycznego.
Jest to proces, w którym mózg segreguje, rozpoznaje, interpretuje oraz łączy ze sobą informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego mogą być spowodowane niedojrzałością systemów zmysłowych
- wzrokowego,
- słuchowego,
- dotykowego,
- proprioceptywnego,
- przedsionkowego oraz
- układów węchu i smaku.
Celem terapii integracji sensorycznej jest dostarczenie takiej ilości odpowiednich bodźców sensorycznych, aby dać możliwość prawidłowej pracy centralnego układu nerwowego.
Metoda integracji sensorycznej jest kierowana i stosowana w terapii przede wszystkim dzieci z :
- z zaburzeniami napięcia mięśniowego,
- ze słabą koordynacją ruchową,
- nadruchliwością i problemami w koncentracji uwagi,
- z trudnościami w nauce,
- z autyzmem,
- zespołem Downa i niektórymi zespołami uwarunkowanymi genetycznie,
- obniżonym poziomem rozwoju intelektualnego,
- z nadmierną lub zbyt małą wrażliwością na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe;
Zajęcia odbywają się w sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt do prowadzenia terapii, miedzy innymi: huśtawki, platformy, konik, hamak, trampolina, piłki i wiele innych.
Diagnoza w zakresie integracji sensorycznej zajmuje zwykle 2 spotkania.
I spotkanie:
- wywiad z rodzicami
- obserwacja dziecka podczas spontanicznej aktywności
- próby kliniczne
- wybrane testy południowo-kalifornijskie
II spotkanie:
- omówienie wyników
- przekazanie rodzicom wyników diagnozy oraz zaleceń w formie pisemnej
Zajęcia odbywają się 6 dni w tygodniu – grafik ustalany indywidualnie.
Serdecznie zapraszamy!