UKŁAD PRZEDSIONKOWY
Układ odpowiedzialny jest m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe oraz koordynację.
Propozycje ćwiczeń:
- skoki na trampolinie
- skoki obunóż do przodu, do tyłu, na boki
- turlanie się po dywanie
- marsz z podnoszeniem i opuszczaniem głowy
- siłowanie, przepychanie
- ćwiczenia na piłce typu „kangur”, balansowanie na piłce na brzuchu, plecach
- „kołyska” przód, tył, na boki,
- na podłodze rozmieszczamy szarfy, skaczemy z jednej do drugiej,
- na podłodze kładziemy skakankę, linę bądź gumę do skakania próbujemy (najlepiej boso)chodzić wzdłuż lub po wyznaczonej linii -możemy chodzić do tyłu, bokiem itp.
- tworzenie toru przeszkód i pokonywanie go
UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY
Układ ten odpowiedzialny jest za czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów.
Propozycje ćwiczeń:
- wskakiwanie i zeskakiwanie z niewielkiej wysokości
- zawijanie w koc i oklepywanie, dociskanie, wałkowanie
- chodzenie po ścieżce sensorycznej
- ugniatanie całego ciała dużą piłką
- zabawy w tunelu wypełnionym piłkami
- mocniejsze wycieranie dziecka różnymi preferowanymi przez niego fakturami
- masaż ciała zmiennymi fakturami podczas kąpieli
- wałkowanie butelkami wypełnionymi wodą o innej temperaturze (zimna i ciepła)
- mocniejsze przytulenie dziecka (niedźwiedzi uścisk)
UKŁAD DOTYKOWY
Układ ten odpowiada za poznawanie swojego ciała, rozpoznawanie przedmiotów bez pomocy wzroku, różnicowanie bodźców dotykowych, rozwój emocjonalny.
Propozycje ćwiczeń:
- lepienie plasteliną, ciastoliną
- malowanie palcami
- nawlekanie koralików
- przesypywanie różnych materiałów sypkich
- zgniatanie gazet w kulki
- przelewanie z jednej butelki do drugiej(zabawy w wannie)
- zabawy paluszkowe
- rozpoznawanie przedmiotów bez kontroli wzrokowej
- zanurzanie rąk w materiałach mokrych(kulki hydrożelowe), suchych(kasza, ryż)
KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA
Jest to umiejętność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk, nóg).
Propozycje ćwiczeń:
- wkładanie monet do skarbonki
- przerzucanie piłki z ręki do ręki
- łapanie na ścianie kolorowych światełek z latarki
- śledzenie przedmiotów w ruchu
- łapanie baniek mydlanych do kubeczka
- dopasowanie kształtu do obrazka
- przypinanie spinaczy do sznurka
- nawlekanie koralików
- rysowanie po śladzie, łączenie kropek
- rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze
- malowanie oburącz na dużych powierzchniach – np. kartonach przypiętych do tablicy (odwzorowywanie kształtów, linii, figur)
- kolorowanie obrazków o różnym poziomie trudności
- wodzenie wzrokiem za światłem latarki na ścianie (wieczorem przed snem)
- dziecko podąża światłem latarki za strumieniem światła wskazywanym przez rodzica (dziecko goni ślad latarki rodzica)
- odnajdywanie określonego przedmiotu spośród wielu elementów, zaznaczenie go
- odnajdywanie podobieństw i różnic na obrazkach, zaznaczanie ich kółeczkiem
STYMULACJA SŁUCHOWA
Percepcja słuchowa jest to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń.
Propozycje ćwiczeń:
- rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów
- rozpoznawanie głosów zwierząt
- zabawa w rozpoznawanie dźwięków: „co upadło?”, „co przyjechało?”, „czym uderzono?” itp.
- zabawa w nasłuchiwanie: „co się dzieje wokół nas?”
- opukiwanie uszu palcami
- stukanie w dłoń przyłożoną do ucha dziecka
- pukanie do ucha w plastikowy kubeczek
- oddalanie i przybliżanie do ucha źródła dźwięku
- masowanie małżowin usznych