Lubilu-si logo facebook
tel.:509 274 484
email.:kontakt@lubilusi.pl

Integracja Sensoryczna – zajęcia w domu

UKŁAD PRZEDSIONKOWY

Układ odpowiedzialny jest  m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe oraz koordynację.

Propozycje ćwiczeń:

  • skoki na trampolinie
  • skoki obunóż do przodu, do tyłu, na boki
  • turlanie się po dywanie
  • marsz z podnoszeniem i opuszczaniem głowy
  • siłowanie, przepychanie
  • ćwiczenia na piłce typu „kangur”, balansowanie na piłce na brzuchu, plecach
  • „kołyska” przód, tył, na boki,
  • na podłodze rozmieszczamy szarfy, skaczemy z jednej do drugiej,
  • na podłodze kładziemy skakankę, linę bądź gumę do skakania próbujemy (najlepiej boso)chodzić wzdłuż lub po wyznaczonej linii -możemy chodzić do tyłu, bokiem itp.
  • tworzenie toru przeszkód i pokonywanie go

UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY

Układ ten odpowiedzialny jest za czucie głębokie, dostarcza wrażeń  z mięśni i stawów.

Propozycje ćwiczeń:

  • wskakiwanie i zeskakiwanie z niewielkiej wysokości
  • zawijanie w koc i oklepywanie, dociskanie, wałkowanie
  • chodzenie po ścieżce sensorycznej
  • ugniatanie całego ciała dużą piłką
  • zabawy w tunelu wypełnionym piłkami
  • mocniejsze wycieranie dziecka różnymi preferowanymi przez niego fakturami
  • masaż ciała zmiennymi fakturami podczas kąpieli
  • wałkowanie butelkami wypełnionymi wodą o innej temperaturze (zimna i ciepła)
  • mocniejsze przytulenie dziecka (niedźwiedzi uścisk)

UKŁAD DOTYKOWY
Układ ten  odpowiada za  poznawanie swojego ciała, rozpoznawanie przedmiotów bez pomocy wzroku, różnicowanie bodźców dotykowych, rozwój emocjonalny.

Propozycje ćwiczeń:

  • lepienie plasteliną, ciastoliną
  • malowanie palcami
  • nawlekanie koralików
  • przesypywanie różnych materiałów sypkich
  • zgniatanie gazet w kulki
  • przelewanie z jednej butelki do drugiej(zabawy w wannie)
  • zabawy paluszkowe
  • rozpoznawanie przedmiotów bez kontroli wzrokowej
  • zanurzanie rąk w materiałach mokrych(kulki hydrożelowe), suchych(kasza, ryż)

KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA

Jest to umiejętność łączenia tego, co spostrzegamy przy pomocy wzroku z tym, co wykonujemy przy pomocy narządów ruchu (rąk, nóg).

Propozycje ćwiczeń:

  • wkładanie monet do skarbonki
  • przerzucanie piłki z ręki do ręki
  • łapanie na ścianie kolorowych światełek z latarki
  • śledzenie przedmiotów w ruchu
  • łapanie baniek mydlanych do kubeczka
  • dopasowanie kształtu do obrazka
  • przypinanie spinaczy do sznurka
  • nawlekanie koralików
  • rysowanie po śladzie, łączenie kropek
  • rysowanie szlaczków na kratkowanym papierze
  • malowanie oburącz na dużych powierzchniach – np. kartonach przypiętych do tablicy (odwzorowywanie kształtów, linii, figur)
  • kolorowanie obrazków o różnym poziomie trudności
  • wodzenie wzrokiem za światłem latarki na ścianie (wieczorem przed snem)
  • dziecko podąża światłem latarki za strumieniem światła wskazywanym przez rodzica (dziecko goni ślad latarki rodzica)
  • odnajdywanie określonego przedmiotu spośród wielu elementów, zaznaczenie go
  • odnajdywanie podobieństw i różnic na obrazkach, zaznaczanie ich kółeczkiem

STYMULACJA SŁUCHOWA

Percepcja słuchowa jest to zdolność do odbioru dźwięków, ich rozpoznawania i różnicowania  oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń.

Propozycje ćwiczeń:

  • rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów
  • rozpoznawanie głosów zwierząt
  • zabawa w rozpoznawanie dźwięków: „co upadło?”, „co przyjechało?”, „czym uderzono?” itp.
  • zabawa w nasłuchiwanie: „co się dzieje wokół nas?”
  • opukiwanie uszu palcami
  • stukanie w dłoń przyłożoną do ucha dziecka
  • pukanie do ucha w plastikowy kubeczek
  • oddalanie i przybliżanie do ucha źródła dźwięku
  • masowanie małżowin usznych